Vývoj akustické vědy v historii


-Zpět do minulosti

prehistorická akustika

Všechny fyzikálně myslitelné mechanické vlny – od zemských vibrací až po hudbu, tepelné vibrace a další – patří do vědy o akustice. Hudební akustika zahrnuje hudební teorii, fyziku hudebních nástrojů, psychoakustiku (která se zabývá fungováním našich uší a vnímáním mozku) a technickou akustiku.
Vývoj vědy o akustice sahá až do dávné historie.
Při stavbě starověkých maltských chrámů (stavěných přibližně před 6 000 lety) se možná dbalo především na vhodnou akustiku a zvukovou kulisu.

Šíření zvuku!

Již ve starověku se vědělo, že řeč a zvuk lze slyšet a rozumět pouze na malou vzdálenost ve volném prostoru na rovném povrchu. Bylo také zjištěno, že zvuk je srozumitelnější a je slyšet dále nahoru. Tyto postřehy se používají při řečnických projevech a veřejných vystoupeních. Akustika stěn budov také umocňovala požitek z divadelních her pod širým nebem. Dalším starobylým objevem je půlkruhové stoupající uspořádání sedadel. Bylo zjištěno, že srozumitelnost je ovlivněna vzdáleností. V divadlech řeckého typu bylo pro dokonalou akustiku důležit

é také použití materiálů.

 

Význam povrchu jeviště:

plocha jeviště

Pochozí plocha jeviště byla obvykle dřevěná a kamenné stěny hrály roli při odrazu a rozptylu zvuku. Při vystoupení většího počtu sborů se na kamenné pódium (taneční parket, pódium pro sbory) rozprostřela sláma, aby se snížil dozvuk zvuku. Hlediště (theatron) bylo rovněž navrženo s ohledem na směr a vzdálenost lidské řeči. Aby bylo dosaženo dokonalé srozumitelnosti a hlasitosti, nesměli se do bočních ani zadních prostor divadla dostat žádní diváci. Výsledkem bylo eliptické hlediště s úhlem sklonu 25-30 stupňů.

Kamenné židle v divadle rozptylovaly zvuky a zabraňovaly vzniku ozvěny. Pod řadami byly umístěny kamenné kostry, které snižují vibrace zvuku a zlepšují jeho hlasitost i srozumitelnost.
Ú
činek stupňovitého uspořádání sedadel ve starořeckých divadlech byl přirovnán k účinku na míru vyrobených zvukově pohltivých materiálů používaných jako izolace v moderním nahrávacím studiu nebo akustické laboratoři. Řady sedadel tlumí zvuky nižší než 500 Hz a odfiltrují nejběžnější zvuky, jako je šumění diváků, šumění větru nebo šplouchání. Tento frekvenční rozsah je podle odborníků ideální pro odfiltrování šumu.

Zvuk byl slyšet až na vzdálenost 60 metrů!

színház akusztika

místnost je příliš ztlumená (3)

Například:

  • polystyren

  • nebo některé pěnové houby jsou velmi špatné materiály pohlcující zvuk, protože póly v jejich vnitřní struktuře nejsou propustné, takže nedochází k řádnému proudění. Tvrdší, pružinové dřevěné konstrukce jsou ideální pro pohlcování zvuku. Pro pohlcování nízkých frekvencí (pod 200-300 Hz) je nezbytné mít správné vybavení, aby bylo možné vyvážit celý rozsah zvuku v místnosti.

Slovy italského humanisty Leona Battisty Albertiho se společnost Perfect Acoustic snaží svými výrobky dosáhnout dokonalého zvuku.

“Dokonalost je dokonalá harmonie všech detailů, kdy nelze nic přidat ani ubrat, aniž by to poškodilo celek.”

Podobné příspěvky