Oprava akustiky – Měření

Ahoj, jmenuji se Róbert Polgár, jsem majitelem a akustickým expertem Perfect Acoustic. Obvykle se na mě obracíte e-mailem nebo telefonicky s různými problémy, které se snažím vyřešit. Podělím se s vámi o některé poučné a zajímavé případy. Někdy mohou ta nejjednodušší řešení vést k překonání dlouhodobých potíží, na které zákazník ani nepomyslí. Nedávno jsem byl pozván do jednoho takového studia, kde po mnoha letech trápení nedokázali dosáhnout kvalitního zvuku výměnou různé elektroniky (zesilovače, převodníky, reproduktory, kabely atd…) a zbytečným nacpáním nejrůznějších akustických prvků na špatné místo. Nejvíce si stěžoval na basy, které sice nebyly konkrétnější, ale přesto ohlušujícím způsobem duněly – vrčel. Takže ani s pomocí na dálku jsem si nemohl udělat představu. Domluvili jsme si tedy schůzku na prémiové akustické měření.

Začátek akustických měření:

Nejprve jsem požádal o obvyklé fotografie všech stran místnosti. Pak potřebuji znát přesné rozměry místnosti a materiály a typy stěn. Prosím všechny, aby to udělali, ale nemusíte být přesní, stačí jen hrubý nástin ( např.: pravá stěna sádrokarton, pod ním polštář ze dřeva se savým materiálem. Stropní beton, trámy, polystyrenová krytina atd…). Předběžné plánování akustického měření: Jakmile je budu mít , začnu doma využívat data k výpočtu aktuálních akustických vad a stavu místnosti. Posoudím, jaký typ, velikost a materiál akustických panelů si mám vzít s sebou pro akustická měření.

Balení:

Tyto parametry jsou pro mě důležité i proto, že musím určit, co se do daného prostoru a zejména do nákladního auta vejde. Je důležité předem zjistit, zda má zákazník nějaké zvláštní požadavky. Například: chtěl by slyšet, jak zní kazetový difuzor nebo čelní panel difuzoru atd. To jsou důležité informace, aby bylo možné se ujistit, že všechny akustické panely jsou ve voze k dispozici, prakticky smontované. Proto je užitečné mít měření předem. https://www.youtube.com/watch?v=aUGjcVrAfGQ

Příjezd na místo

Po příjezdu na místo nejprve provedu akustická měření. Po prohlídce místnosti jsem připravil vybavení, které se skládá z notebooku, mikrofonu, stojanů, kabelů a referenčního reproduktoru KRK V8 s barevnou kalibrací. Tento reproduktor se mi líbí. Vytváří v místnosti velmi detailní dynamický a krásný prostor. Používám ji v případě, že se z nějakého důvodu křivky měření nechtějí trefit. V takových případech ji používám a obvykle se ukáže, že je špatná. Problém může spočívat v poruše nebo zkreslení – nebo dokonce v pomalosti – zařízení nebo reproduktoru. Tato pomalost je běžná. V tomto případě jsou basy neustále v oblacích, protože reproduktor se nedokáže dostatečně rychle uklidnit pro další nízký tón, takže v nižších pásmech neustále šumí. Problémy identifikuji také podle ucha se sadou testovací hudby. Toto je moje oblíbená hudba vyvinutá pro testování basů: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=N55j3sDV5Ik

Pokud při poslechu slyšíte šumění a vrčení basů, dozvuk v místnosti pod 200 Hz se nedokáže dostatečně rychle uklidnit, takže uslyšíte nepřetržité vrčení. Dalším problémem může být, že nemáte buben se správnou dynamikou. Slyšíte jen pomalý, dunivý zvuk. V takovém případě dojde k obrovskému výpadku pod 150 Hz.

Akustická měření:

Délka místnosti je 5m, šířka je 2,7m a výška je 2,7m. Po prvním měření jsem čelil následujícím křivkám: Akustika studia Na výše uvedeném piktogramu je vidět doba dozvuku RT60. Na základě rozměrů tohoto studia by mělo mít průměrnou dobu postprodukce 0,3 s. Naštěstí mě to nepřekvapilo, protože podle fotografií, které jsem viděla, měli na stěnách spoustu houbiček, takže jsem se předem zeptala, jestli je možné je odstranit. Přivítala mě čerstvě vymalovaná místnost s prázdnými stěnami. Větší problém byla hladina akustického tlaku: measurement sound pressure value Nahoře je křivka akustického tlaku SPL.Tento zvuk již nevychází pouze z místnosti, ale z akustického tlaku vycházejícího z reproduktoru. Pokud se podíváte blíže, basy se ztrácejí v pásmu 90-40 Hz. To je dáno akustickým zpracováním, polohou reproduktoru a sedadla, velikostí místnosti a kvalitou konstrukce. Obvykle začínám u reproduktorů a polohy sezení, abych vyhladil ty nepříjemné propady a zvýraznění.Ale tentokrát jsem to neudělal, bylo by to úplně zbytečné, protože při tak velkém dozvuku dochází k obrovským odrazům a stojatým vlnám, takže pravděpodobně polovina anomálie je způsobena jimi..

Dalším krokem je balení.

Naštěstí jsem zastavil nedaleko vchodu, takže netrvalo dlouho a s pomocí majitele jsem během několika minut přivezl a nainstaloval 10ks širokopásmových akustických panelů, koženou membránu, dvojité kožené a dřevěné membránové akustické prvky. Nemusíte se starat o vzhled nebo design.V tomto případě stačí akustické panely rychle vložit nebo je jen podepřít, kde se dá. Záměrně jsem do této místnosti nedala rohové panely, protože by mi jejich správné umístění znemožňoval design a velikost místnosti.Proto jsem v rohu použila dvojité kožené a dřevěné membránové panely křížem.Což se velmi osvědčilo, jak můžete vidět na dalším měření: Akustická měření před úpravou: acoustic measurement

Po 10 panelech:

 

measurement

doba akustického dozvuku Zde jsme použití materiálu mírně upravili. Je velmi důležité nastavit lineárnější dobu dozvuku, proto jsem použil více koženkových membrán a akustických panelů s difuzorem. Použil jsem akustické panely s dvojitou koženkovou membránou 3 dB, akustické panely s normální koženkovou membránou 4 dB, klasické širokopásmové akustické prvky 4 dB a zvukově absorpční panely s difuzorem 2 dB. Výsledek:

  Acoustics measurement after treatment Vidíte, že se nám zde podařilo dosáhnout dozvuku 0,3 s. Poté následovalo posouvání a nastavení reproduktoru. Stál jsem před problémem, o kterém jsem si myslel, že ho nedokážu vyřešit, protože akustický tlak se sice zlepšil, ale ne dostatečně. Ale ten zatracený rozsah 90 Hz až 40 Hz by se nezměnil. Tak vznikl nápad výjimečně otočit reproduktory a poslechovou pozici o 10 stupňů. To neznamená otočit celou místnost, ale otočit celý mixážní pult kolem své osy, včetně židlí. Přesunuli jsme tedy sedadlo z jeho ideální pozice v teoretické rovině, která je na 35 % místnosti, a posunuli jsme ho 60 cm před stěnu a reproduktory jsme přesunuli do středu místnosti, což bylo nejlepší na 38 %. Trochu se mi ulevilo, když jsem viděl ,výsledky měření , protože se nám podařilo posunout ho z mrtvého středu, o kterém jsem si myslel, že se ho nepodaří vyřešit.Samozřejmě to stále nebylo zdaleka tak dobré. Pak zase tlačení a strkání, balení panelů ,měření- ale těžko se dalo něco změnit. Je pravda, že když dáte panel do blízkého bodu, např. mezi reproduktor a stěnu, dojde k nárůstu nízkých tónů o několik decibelů.Takže při průrazu dojde k nárůstu o 3-4 dB. Nakonec se nám podařilo zjistit největší závadu, že problém byl ve výšce reproduktoru.Jak vidíte, reproduktor seděl na výšce stolu.V tomto bodě vydával příšerný zvuk.Dotkli jsme se ho na stole a obdrželi jsme tyto výsledky:

Před ošetřením:

acoustics measurement sound pressure value

Uprostřed ošetření po otočení stolu: measurement sound pressure

Po ošetření reproduktorem na stole:

measurement sound pressure To byl obrovský úleva vidět tento konečný výsledek. Konečný výsledek byl pro mě velkou úlevou. Konečné výsledky byly ve srovnání s tím, jak vše začalo, velmi dobré. V takových chvílích si znovu poslechnu své testovací skladby a je příjemné slyšet dynamiku bicích bez dunivých basů, které mi rozbíjejí ušní bubínky, nebo Wheel of Fortune Allana Tylora, kde mě jeho mohutné varhany s nízkým a středním rozsahem strhnou, protože zaplní místnost, zatímco v pozadí můžete rozeznat každý malý detail kytary.

Posledním krokem je balení.

Obával jsem se, že překročím dvouhodinový základní poplatek, ale naštěstí jsme se zastavili až těsně před koncem batohu. Nakonec se podařilo studiovou místnost této velikosti vyřešit pomocí celkem 19db akustických panelů a nakonec jsme dosáhli krásných referenčních hodnot. Díky, že jste se zastavili!

  https://www.youtube.com/watch?v=qpzfYJeHXrM&t=1s

 

Podobné příspěvky