Korekce ekvalizéru

Za posledních téměř 100 let se o tom vedlo mnoho diskusí a článků.Ale fakta se nemění.Žádný program nemůže změnit akustiku místnosti nebo prostoru, může do ní pouze zasahovat.

Nejdůležitějším požadavkem na reprodukci zvuku je, aby se v nahrávce provádělo co nejméně změn a aby zazněla v podobě, jakou tvůrci zamýšleli.To je běžný názor, zejména ve světě high-end.

Proto jen velmi málo fanoušků Audiophilu používá software nebo zařízení pro korekci místnosti.
Bohužel je to velká chyba!I když je někdo ve výjimečné situaci, kdy má dobrou akustiku nebo již upravil zvuk pomocí akustických měření a akustických panelů, stále má frekvenční nesoulad, který by měl řešit.

Samozřejmě existují počítačové programy, jako je Equalizer APO.

Pro milovníky analogového vysílání je tu Dirac live mini dsp, který zvládne až 8 kanálů bez sebemenších problémů.

V dnešní době je téměř každý televizor nebo počítač vybaven základním softwarem pro korekci místnosti, jako jsou Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC a mnoho dalších.

Equalizer room correction-Acoustic Meter Microphone
Akustický měřicí mikrofon pro korekci místnosti

Akustické měření Audyssey
Velmi nepřesný mikrofon. Pokaždé zobrazuje různé výsledky měření.

Bohužel jsou tyto programy prezentovány jako programy na opravu pokojů a lidé jsou klamáni! S těmito programy můžete téměř pouze nastavit hodnoty akustického tlaku.Lepší je časový přenos pulzů, např. Dirac live

V tomto bodě se laici ptají: proč je to špatně?

Tyto ekvalizační programy pro korekci místnosti měří pouze hladinu akustického tlaku, takže nemohou ovlivnit dozvuk v místnosti, odrazy, stojaté vlny nebo dokonce obrovské rozdíly v hladině zvuku způsobené dozvukem.Tyto rozdíly jsou signalizovány jako chyby v programech EQ, které pak zpětně převezmou akustický tlak, aby snížily nebo zvýšily rozdíly až o 15-20 dB.

Tyto redukce – nebo zvýraznění – odstraňují frekvence, které nemusí být důležité, čímž dochází k fázovému posunu a zkreslení.

Jako příklad zvažte tuto křivku akustického tlaku a chybu, která ji způsobuje.

Při pohledu na toto měření akustického tlaku vidíme obrovský pokles mezi 40-90 Hz, který způsobuje nedostatek s hloubkou 10 dB.

acoustic measurement sound pressure value
hodnota akustického tlaku akustického měření

před akustickou úpravou
Na obrázku níže vidíte hi-fi stojan vedle reproduktoru, kde se zvuk odrážející se od boku stojanu setkává se zvukem vycházejícím z reproduktoru, což způsobuje rušení hodnoty akustického tlaku.

acoustic measurement sound pressure value

Umístění akustického panelu do blízkého bodu odrazu

Pokud na boční stranu hi-fi stojanu umístíte panel pohlcující zvuk v blízkém místě odrazu, jako je tomu v našem příkladu, můžete odraz od tohoto místa snížit, a tím eliminovat zadrhávání.

Po opětovném měření můžeme vidět pokles propadu:

acoustic measurement sound pressure value
hodnota akustického tlaku akustického měření

Program ekvalizéru signalizuje tento pokles jako chybu, proto zvyšuje nedostatečný rozsah a tím vytváří velké zkreslení.

Co je fázové zpoždění nebo fázový posun v programech DRC?

Fázový posun nastává, když program korekce prostoru ekvalizéru začne měnit úrovně akustického tlaku.Programy ekvalizéru nemění pouze úrovně signálu, ale také hodnoty fáze a zkreslení. Čím větší je nastavení úrovně a čím menší je šířka pásma, tím větší a “strmější” je fázový posun.

Na obrázku níže vidíte, jak se mění fázový závit se změnou hodnoty akustického tlaku:

Equalizer room correction-Acoustic Measurement Phase Delay Value

Korekce ekvalizéru

To je, když se zapojuje ošetření akustiky místnosti.
Stojaté vlnění nebo zvuk odrážející se od blízkého předmětu může způsobit až 10-15 dB rušení nebo zvýraznění.Program Eq se to snaží korigovat a zvýšit o 10 dB, což způsobuje vysokou míru zkreslení spolu s fázovým posunem, ale pokud nad tuto část umístíte akustický panel nebo jakoukoli membránu s vysokou účinností, můžete tento odraz eliminovat nebo snížit, a tím zabránit vysoké míře zkreslení zvuku.

V místnosti se může basový zvuk odrazit 100krát za 1 sekundu, dokud se úplně nezpomalí, což způsobuje velké rušení a zachycení hladiny akustického tlaku.Proto vidíme takový klikatý diagram.

acoustic measurement settings
nastavení akustického měření

křivka akustického tlaku
Pokud je místnost akusticky upravena, měla by chůze po místnosti vytvářet stálý zvuk s odchylkami několika decibelů. Pokud vejdete do neupravené místnosti nebo do místnosti se špatnými tlumiči zvuku, v jednu chvíli vás ohluší dunivé basy a v další chvíli už žádné nejsou. V druhém případě můžete pro rovnoměrný zvuk nastavit pouze 1 pozici posluchače (pomocí programu pro korekci místnosti).

Nemluvě o reflexních bodech.

V místnosti je nejméně 8 primárních odrazových bodů. Odrazy zvuku – které slyšíme se zpožděním – vnímáme jako zmatený, rozmazaný zvuk.Tyto odrazy nelze programově ovládat.

acoustic measurement - cis-reflection surfaces
akustické měření – cis-odrazové plochy

zvukové odrazy

Co tedy programy pro ekvalizér nabízejí?

V podstatě zrcadlí opačnou křivku akustického tlaku a všechny její odchylky. Jinými slovy, neřeší závadu, ale přímo signál. Tím se nezlepší přenos signálu z reproduktoru ani akustika místnosti. Pokud akustické měření v místě poslechu ukazuje zvýraznění výšky tónu, je to často způsobeno akustikou, kdy se do přímé zvukové vlny přimíchá příliš mnoho odrazů. Korekce pak sníží úroveň signálu na problémové frekvenci na referenční hladinu akustického tlaku v místě poslechu, ale nezmění nesprávný poměr přímého a odraženého zvuku. Proto může program pro korekci prostoru upravit hladinu akustického tlaku na správnou úroveň pouze v místě poslechu. Dokonce i když sedíte 10 cm od posluchače, získáte zcela odlišný zvukový obraz.

Proč jsou tedy vytvářeny programy a zařízení pro korekci místností v ekvalizéru?

Pokud se nebudeme dívat na obrovské příjmy, které z toho plynou, pak si musíme uvědomit, že neexistuje nic takového jako dokonalá místnost (ať už jde o studio, kino, kino-hifi místnost).I když budete mít v místnosti dokonalou akustickou úpravu, nebudete mít zcela rovnou křivku akustického tlaku. Každá místnost má svou vlastní frekvenční křivku, zvýraznění a infiltraci způsobenou její délkou, šířkou a výškou, které nelze korigovat žádným akustickým panelem nebo zvukovým absorbérem.Tyto problémy lze a měly by být řešeny programy pro korekci místnosti.

Pokud dokážete provést minimální úpravy zvuku, můžete výrazně zlepšit kvalitu již tak skvěle znějící nahrávky.

Existují případy, kdy velikost místnosti nedokáže pojmout velikost reproduktorů v ní umístěných, což způsobuje téměř nesnesitelný nízký kmitočet pod 100 Hz.V takových případech již nejsou zvukově tlumicí panely dostatečně účinné, takže jsme nuceni výrazně snížit problémové frekvence, protože nemáme jinou možnost.

Podívejme se na výhody a nevýhody.


Co nemůže elektronická korekce místnosti provést?

Snižte ozvěnu a ozvěnu místnosti, zakryjte odrazy, ukončete stojaté vlny.
Opravte zkreslení elektronických zařízení, jako jsou zesilovače, avr, dac a všechna reprodukční zařízení.
Vliv nebo oprava vad a tónů reproduktorů a kabelů.

Co může provést elektronická korekce místnosti?

Základní programy EQ nastavují pouze akustický tlak
Vážnější programy DRC se mohou zabývat také přenosem impulsů a fází, což může zlepšit i dynamiku a čistotu zvuku.
Vyrovnejte zhruba frekvence, které způsobují problémy v důsledku velikosti místnosti.

Záverečná slova

Zdá se, že jsem proti programům na opravu místností! Ale já ne!!! Ve skutečnosti jsou zásadní, a to jak ve studiové akustice, tak ve světě audiofilů. Chtěl jsem jen poukázat na to, že akustiku místnosti nelze nahradit jednoduchým programem. V současné době používám několik typů korekcí pro audiofilní a domácí hudbu.

Mám vlastní specializovaný kinosál, který má dokonalé křivky téměř ve všech částech, ale přesto má 20 dB vložky mezi 45-80 Hz.Kvůli konstrukčnímu problému to nelze opravit žádným akustickým panelem.Proto v současné době používám 8kanálový mini DSP Dirac Live. https://www.soundimports.eu/en/ddrc-88a.html

Před mini dsp je pro mě nejlepším programem na audio PC Equalizer APO, který je integrovaný ve Windows a funguje skvěle jako parametrický ekvalizér.Pro toto nastavení je však téměř nepostradatelný program Room EQ Wizard REW, který je k dispozici zdarma.

Ekvalizér APO po instalaci ani v nejmenším nenarušuje kvalitu zvuku. Bohužel mám starý, ale velmi dobrý subwoofer Linn sizmik bez možnosti nastavení fáze, takže jsem musel přejít na samostatný mini dsp, který dokáže korigovat přenos impulzů a řešit můj problém s fázovým posunem.

Denně navštěvuji studia – High End hudební místnosti a musím říci, že všude by se ještě daly zlepšit zbývající anomálie našich dokonale ošetřených místností s mini DSP Dirac Live.

Děkuju vám za přečtení!

Pokud máte nějaký názor, napište ho prosím do komentářů níže!

Napsal Róbert Polgár

Podobné příspěvky